Duni har omkring 2 000 anställda.

Könsfördelning 2009

Per den 31 december 2009 hade Duni 1 906 anställda motsvarande 1 854 heltidsanställda. Geografisk och funktionell fördelning av Dunis anställda framgår nedan.

Land Kollektivanställda Tjänstemän Totalt
Sverige 224184408
Tyskland 537294831
Polen 27597372
Nederländerna 05252
Storbritannien 192847
Övriga0144144
Totalt 1 0557991 854

Medeltal anställda

20062 185
20072 104
20082 041
20091 953

Kollektivanställda delas in i logistik, tillverkning och underhåll. Merparten, cirka 82 %, av kollektivanställda arbetar inom tillverkning i anläggningarna i Dals Långed, Skåpafors, Bramsche och Poznan. Cirka 29 % av kollektivanställda i Tyskland arbetar inom logistik i den internationella distributionscentralen i Bramsche. Samtliga kollektivanställda i Storbritannien är verksamma inom logistik vid distributionscentralen i Speke. Cirka 55 % av tjänstemännen arbetar inom försäljning. Resterande tjänstemän arbetar inom affärsstöd med ekonomi, marknadsföring, planering, inköp och IT, främst i Sverige, Tyskland och Polen. Dunis anställda tillhör olika arbetstagarorganisationer beroende på funktion och anställningsland. De anställda är organiserade i ett europeiskt arbetstagarråd. Dunis relationer med arbetstagarorganisationer är i allt väsentligt goda och Duni bedömer att personalomsättningen är relativt låg sett till koncernen som helhet.

Kompetens- och ledarutveckling

Kompetens- och ledarutveckling är prioriterade frågor i Duni. Varje anställd ska ha en handlingsplan för sin egen utveckling som utarbetas av medarbetaren själv i dialog med sin chef. Den fastställs vid det årliga individuella planerings- och utvecklingssamtalet.

Under 2009 genomfördes ett program för potentiella framtida chefer inom Duni – ”High Potentials Program”. Det omfattade tolv deltagare och kommer att upprepas inom några år. Även reguljär fortbildning och ledarskapsutbildning för nya chefer genomfördes under året.

Rekrytering

Rekrytering är en central fråga för företagets framtid. Duni behöver väl kvalificerad och motiverad personal för att säkerställa att vi når våra mål och lyckas med vår verksamhet. En kvalitativ rekryteringsprocess och struktur medverkar till att den allra bästa personalen kan rekryteras.

Lika möjligheter

Arbetsklimatet inom Duni ska präglas av respekt för människors lika värde, oavsett kön, etnisk bakgrund, nationalitet, religion, handikapp eller andra olikheter som ej är hänförda till bra arbetsutförande.

Lönesättning och belöningssystem

Duni tillämpar individuell lönesättning och i flera dotterbolag finns prestationsbaserade lönedelar som baseras på en kombination av ekonomiska mål och andra verksamhetsmål.

Duni har omkring 2 000 anställda.

Könsfördelning 2009