Medarbetare

Det är en självklarhet för Duni att goda arbetsförhållanden, tydliga mål och ramar i kombination med kontinuerligt stöd till medarbetare, är grundstenar för att skapa tillväxt och lönsamhet. Human Resources (HR) har till uppgift att stödja ledning, chefer och medarbetare för att stimulera medarbetarnas utveckling, öka engagemanget samt driva och samordna förändringsarbete. HR medverkar också i arbetet med att säkerställa en god arbetsmiljö för alla anställda.

Kärnvärden och verksamhetsprinciper

Duni verkar utifrån fyra kärnvärden som ger vägledning i den dagliga verksamheten och tydliggör hur man gör saker på Dunis sätt. Kärnvärdena – Ägarskap, Mervärde, Öppenhet och Vinnarinstinkt - konkretiseras med hjälp av ett antal verksamhetsprinciper som sammantaget syftar till att skapa lönsam tillväxt, organisatorisk effektivitet och förbättrad kundnöjdhet.

Dunis kärnvärden och verksamhetsprinciper är:

Ägarskap: Vi håller våra löften och förbinder oss att leverera resultat. Vi vågar försöka. Vi skapar värden för våra intressenter samtidigt som vi respekterar en hållbar utveckling.

Mervärde: Vi sätter våra kunder i första rummet. Snabbhet är avgörande och vi går över gränser för att komma fram till lösningen. Innovation och kvalitet är en del av vårt förhållningssätt.

Öppenhet: Vi litar på våra kollegor och ger dem ansvar. Vi har modet att förändra. Vi lyssnar, lär och delar med oss.

Vinnarinstinkt: Vi ligger alltid steget före. Vi ser möjligheter och agerar. Vi firar våra framgångar.

Arbetsklimatet inom Duni ska präglas av respekt för människors lika värde, oavsett kön, etnisk bakgrund, nationalitet, religion, handikapp eller andra olikheter som inte kan relateras till hur bra arbetet utförs.

Kompetens- och ledarutveckling

Kompetens- och ledarutveckling är prioriterade frågor inom Duni. Varje anställd ska ha en handlingsplan för sin egen utveckling som utarbetas av medarbetaren själv i dialog med sin chef. Den fastställs vid det årliga individuella planerings- och utvecklingssamtalet.
Under 2011 har 10 potentiella framtida chefer inom Duni deltagit i ett program där utvalda mentorer inom Duni stödjer deltagarnas fortsatta utveckling och karriärutveckling. Detta är en förlängning av det tidigare genomförda ”High Potentials Program”. Även reguljär fortbildning och ledarskapsutbildning för chefer genomfördes under året.

Rekrytering

Rekrytering är en central fråga för företagets framgång. Duni behöver väl kvalificerad och motiverad personal för att säkerställa att målen nås. Ett framgångsrikt företag med ett starkt varumärke skapar förutsättningar för en kvalitativ rekryteringsprocess och struktur som medverkar till att den allra bästa personalen kan rekryteras.

Lönesättning och belöningssystem

Duni tillämpar individuell lönesättning och i flera dotterbolag finns prestationsbaserade lönedelar som baseras på en kombination av ekonomiska och andra mätbara verksamhetsmål.

Fakta

Per den 31 december 2011 hade Duni 1 888 anställda motsvarande 1 831 heltidsanställda. Geografisk och funktionell fördelning av Dunis anställda framgår nedan.

Land Kollektivanställda Tjänstemän Totalt
Sverige 195172367
Tyskland 537272809
Polen 273103376
Nederländerna 05353
Storbritannien 173451
Övriga1174175
Totalt 1 0238081 831

Medeltal anställda

20072 104
20082 041
20091 953
20101 948
20111 928

Kollektivanställda delas in i logistik, tillverkning och underhåll. Merparten, cirka 81 %, av kollektivanställda arbetar inom tillverkning i anläggningarna i Dals Långed, Skåpafors, Bramsche och Poznan. Cirka 32 % av kollektivanställda i Tyskland arbetar inom logistik i den internationella distributionscentralen i Bramsche. Samtliga kollektivanställda i Storbritannien är verksamma inom logistik vid distributionscentralen i Speke. Cirka 56 % av tjänstemännen arbetar inom försäljning. Resterande tjänstemän arbetar inom affärsstöd med ekonomi, marknadsföring, planering, inköp och IT, främst i Sverige, Tyskland och Polen. Dunis anställda tillhör olika arbetstagarorganisationer beroende på funktion och anställningsland. De anställda är organiserade i ett europeiskt arbetstagarråd. Dunis relationer med arbetstagarorganisationer är i allt väsentligt goda och Duni bedömer att personalomsättningen är relativt låg sett till koncernen som helhet.

Innehåll

Duni verkar inom ramen för ett antal verksamhetsprinciper som ger vägledning i den dagliga verksamheten och tydliggör hur våra drygt 2000 medarbetare gör saker på Dunis sätt.

Könsfördelning 2011, %

Kvinnor 43