Stabila finanser och en plattform för tillväxt

Dunis 2012 är som helhet svagare än föregående år. En mer återhållsam efterfrågan på våra huvudmarknader, en ogynnsam valutasituation och lägre kapacitetsutnyttjande i våra produktionsanläggningar gör att både försäljning och resultat minskar i förhållande till föregående år. Den lägre kapacitetsutnyttjandegraden drivs i viss mån av lägre produktionsvolym, men är också en följd av reducerade lagernivåer, vilket bidrar till årets starka kassaflöde.

Omsättningen uppgår till 3 669 (3 807) och rörelseresultatet till 340 (404). Justerat för valutakursförändringar minskade nettoomsättningen med 1,6 % och rörelseresultatet minskade med 52 MSEK jämfört med föregående år.

Dunis arbete inom affärsområde Professional med att öka användningen av premiumprodukter och en framgångsrik konvertering av kunder från linne gjorde att marknadsandelarna ökade på flera marknader. Detta trots att antalet besök och genomsnittligt spenderat belopp på restaurang- och hotellmarknaden minskade i Europa. Duni uppvisade även tillväxt inom take-away-sektorn och på våra exportmarknader.

Sammantaget uppgick rörelseresultatet inom affärsområdet Professional till 336 (357) MSEK, vilket innebär en rörelsemarginal om 12,5 % (12,9 %).

Affärsområde Consumer minskar sin omsättning i jämförelse med föregående år. Efter en svag inledning på året har Consumer vunnit ett antal nya kunder, vilket stegvis under året förbättrat såväl produktmix som relativ lönsamhet.

Rörelseresultatet uppgick till 5 (21) MSEK, vilket innebär en rörelsemarginal om 0,9 % (3,4 %).

Affärsområde Tissue gick in i året med relativt höga lagernivåer, vilket kombinerat med låg försäljning fick negativ påverkan på rörelseresultatet. Därutöver visade airlaidmaterial, som produceras och säljs till externa kunder inom hygienområdet, försämrad lönsamhet på grund av en ogynnsam produktmix och kostnader förknippade med att utveckla nya produkter inom området. Styrelsen beslutade som en följd av detta att inleda fackliga förhandlingar om en avveckling av denna fabriksenhet.

Tissues rörelseresultat uppgick till -1 (25) MSEK, och rörelsemarginalen till -0,2 % (5,9 %).

Grunden lagd för framtida tillväxt

Duni har under de senaste fem åren genomfört stora infrastrukturinvesteringar, byggt upp säljorganisationer på nya marknader och utvecklat nya material och produkter. Effektiviteten har stegvis förbättrats och lönsamheten etablerats på en stabil nivå. Bolaget har en finansiell stabilitet och en plattform som klarar betydande tillväxtinitiativ.

Under andra kvartalet 2012 förändrades organisationsstrukturen i syfte att skapa tydligare fokus på de tre områden där tillväxten förväntas komma; Table Top, dvs det dukade bordet bland kunder inom HoReCa (hotell, restauranger och catering), Meal Service med fokus på take-away-trenden samt genom geografisk expansion.

Inom Table Top bygger strategin främst på att få kunder som använder linnedukning att gå över till Dunis pappersbaserade dukningsartiklar. Duni är marknadsledare bland kunder som idag använder engångsprodukter inom premiumsegmentet. Samtidigt är det endast 20 procent på HoReCa-marknaden som använder engångsprodukter. Det innebär att 80 procent av marknaden återstår att erövra – bara på våra hemmamarknader. För att öka konverteringstakten behöver vi definiera en tydligare kärnmarknad och bättre koncentrera våra sälj- och marknadsresurser.

Lanseringen 2011 av Evolin® var ett viktigt steg i rätt riktning för att stötta konverteringsstrategin, då Evolin i mycket hög grad kombinerar textil- och linnedukens upplevelse med engångsproduktens fördelar. Satsningen belastade resultatet 2012 eftersom vi fortfarande befinner oss i en utbyggnadsfas, men vår övertygelse är att Evolin om några år utgör en av sortimentets stora produkter.

I tillägg till konverteringsstrategin inom Table Top ser vi även stora möjligheter att ta tillvara möjligheter som uppstår i och med den segmentsglidning som pågår inom restaurangbranschen. Restaurangkedjor med tydliga koncept och starka varumärken tar marknad inom området vi kallar take-away-segmentet. För Dunis del är det framför allt i segmenten ”Fast Casual” och ”Quick Service”, dvs snabbmatsrestauranger, vi ser möjligheter. Duni möter den växande efterfrågan genom att utveckla attraktiva funktions- och designlösningar i nära samarbete med många av de framväxande restaurangkedjorna. En viktig del i dessa samarbeten är att utveckla profilerade borddukningskoncept och take-away-förpackningar som stärker kundernas varumärke. Den här delen inom Duni växer snabbare än marknaden i stort.

Ett tredje tillväxtområde är geografisk expansion inom HoReCa-segmentet. Störst tillväxtmöjlighet ser vi på marknader som angränsar till Dunis huvudmarknader. Satsningar som görs på dessa marknader visar en stark tillväxt även om ökningen sker från låga nivåer. I exempelvis Ryssland har vi byggt upp en ny organisation som vänder sig till landets 21 000 hotell och restauranger. Dunis försäljning växer här med 45 procent per år. Samma positiva utveckling har vi sett under flera år i Italien, bedömningen är dock att tillväxten mattas av något på grund av den försvagade ekonomin i Sydeuropa.

Den genomsnittliga tillväxten på Dunis prioriterade marknader utanför Europa uppgår till 20 procent och arbetet med att öka försäljningen intensifieras även här. Mellanöstern utgör sedan några år tillbaka Dunis största exportmarknad, samtidigt uppvisar storstäder i Asien-Stillahavsregionen och Sydamerika en tillväxt som motiverar fler och kraftfullare initiativ, särskilt där förutsättningar bedöms finnas att på sikt etablera lokal konvertering. I Asien-Stillahavsregionen ligger fokus framför allt på städer som Singapore, Hongkong, Tokyo och Sydney, men på sikt erbjuder även andra större städer i regionen möjligheter.

Sensia, white, brilliance

Stor inneboende potential

Duni har valt en affärsmodell där huvuddelen av sortimentet är vertikalt integrerat. Modellen tillsammans med vår storlek ger skalfördelar då brytpunkten för en produkts lönsamhet ligger lägre än hos flertalet konkurrenter. Att kombinera det egna sortiment med unikt utvecklade lösningar för t ex take-away skapar en potential vi inte utnyttjar fullt ut.

Det finns en stor inneboende kraft i Dunis innovationsförmåga och starka marknadsorganisation. Dessa kompetenser är svåra att kopiera för våra konkurrenter.

Sammantaget uppvisar Duni verksamhetsåret 2012 en försvagad lönsamhet men samtidigt ett stabilt kassaflöde och en stark balansräkning. Duni är väl investerat och vi är marknadsledande inom många av våra marknader. Vi har övertygande möjligheter att genom ett antal åtgärder expandera verksamheten på både våra hemma- och tillväxtmarknader. Nu tar vi nästa steg på resan och fokuserar insatserna på tillväxt i alla dess former.

Malmö i mars 2013
Thomas Gustafsson