Design

“Design är en viktig grund för Dunis framgång”

- Design är mycket viktigt, det är ju kundens första intryck av vår produkt, säger Karin Nyhuis, Designchef vid Duni. Design adderar värde, gör att produkterna sticker ut och kan därmed åstadkomma mer.

- Bra, modern design bidrar på ett avgörande sätt till Dunis framgång, för oss är det ofta en nyckelfaktor. Eftersom Duni är marknadsledare måste vi ligga i framkant.

Karin Nyhuis och hennes team arbetar med produkternas design 12 – 18 månader i förväg. Att se trenderna och få rätt inspiration är därför nyckelfaktorer.

- Jag skaffar mig inspiration på många olika sätt, säger Karin. Det kan ofta räcka med att titta på hur människor klär sig och hur de inreder sina hem, titta på detaljer i skyltfönster eller se hur restauranger och hotell är inredda.

Många källor till inspiration

- Jag får även inspiration från trendböcker om inredning och färger, butiksbesök, besök vid internationella mässor, till exempel “Heimtextil” i Frankfurt, “Maison & Objects” i Paris och “Formex“ i Stockholm. Andra viktiga inspirationskällor är naturligtvis trendmagasin och internet. En gång om året åker jag till New York för att leta efter nya trender.

TableTop_raw-chic.jpg

Alla intryck sätts ihop och anpassas efter de olika målgrupperna. Varje år byter Duni cirka 25 procent av sortimentet för att säkerställa att företaget har ett uttryck som ligger ett steg före. Precis som i modeindustrin är det viktigt med säsongskollektioner; vår, påsk, sommar, höst, vinter och jul är säsonger som styr Dunis sortimentsstrategi. För 2014 har Duni skapat fyra designkategorier: “The raw chic”, “Cosy way of living”, “Journeys through times” och “Nature’s evolution”.

- Det ökade intresset kring miljöfrågor från kunderna är en stor källa till inspiration. Miljötänkandet kan vi uttrycka i färger och mönster. Den nya designkategorin “Nature’s evolution” är ett bra exempel på detta.

Innehåll

Design betyder allt, säger Karin Nyhuis, Designchef på Duni